fbpx

RankBrain Google Algorithm – Afla cum functioneaza acesta!

In momentul in care o persoana efectueaza o cautare pe internet si pe ecranul dispozitivului i se afiseaza zeci, sute, mii sau poate chiar milioane de rezultate, nu se gandeste cum a fost posibil ca acele rezultate sa fie afisate intr-o ordine specifica. Si este perfect in regula, pentru ca aceste aspecte ar trebui sa ii priveasca doar pe cei care detin un site.

Pentru ca un site sa fie credibil pentru publicul tinta sau pentru ca un magazin online sa ajunga in topul preferintelor consumatorilor, in primul rand trebuie sa fie credibil pentru Google. Iar ,,increderea” se castiga respectand principiile motorului de cautare si apeland doar la tehnici permise pentru a urca in topul cautarilor.

In prezent, Google foloseste inteligenta artificiala pentru a sorta si ierarhiza rezultatele pe care le afiseaza de fiecare data cand se efectueaza cautari. Iar aceste sortari si ierarhizari se realizeaza pe baza anumitor algoritmi. Iar acesti algoritmi se bazeaza pe niste programe special create in acest sens. Cel mai avansat program de pana acum, bazat pe inteligenta artificiala se numeste RankBrain.

Ce este mai exact RankBrain?

RankBrain nu este noul algoritm utilizat de Google pentru ierarhizare, ci face parte din tot acest proces. Google a confirmat ca RankBrain se refera la o tehnologie de tipul ,,machine learning” folosita pentru a sorta si ierarhiza rezultatele. Termenul de ,,machine learning” este de fapt o subdivizie a inteligentei artificiale. Se refera la capacitatea anumitor programe electronice de a se ,,invata” pe ele insasi cum sa functioneze mai bine si cum sa evolueze.

In teorie exista o diferenta intre ,,machine learning” si inteligenta artificiala, insa cand vine vorba despre RankBrain, acesti termeni sunt interschimbabili si chiar sinonimi.

Care este algoritmul Google folosit in prezent si care este rolul RankBrain-ului in raport cu acesta?

Algoritmul se numeste ,,Hummingbird”, iar RankBrain este cea mai noua tehnologie ce participa la buna functionare a acestui algoritm. Google se pregateste sa intre in era automatizarii, iar faptul ca RankBrain este in stransa legatura cu o subdivizie a inteligentei artificiale, ne face sa ne gandim la schimbarile ce vor urma in viitorul apropiat.

Legatura dintre PageRank, semnalele Google si RankBrain

Probabil va amintiti de PageRank, prima ,,componenta” a algoritmului Google care a primit o denumire. PageRank-ul analizeaza credibilitatea paginilor unui site pe baza link-urilor directionate spre ele si acorda paginilor un scor.

Pentru a ordona site-urile in functie de importanta lor, Google utilizeaza anumite ,,semnale”. Iar parte dintre aceste semnale vin si de la PageRank. Fiecare pagina a fiecarui site este analizat in functie de anumite semnale: cuvintele scrise, modul in care sunt scrise anumite cuvinte, link-urile, daca pagina este optimizata pentru anumite dispozitive, PageRank si asa mai departe. Practic, Page Rank-ul este unul dintre semnalele pe care le utilizeaza Google ca parte a algoritmului de ierarhizare in functie de anumite cautari.

Dintre sutele sau chiar miile de semnale pe care le foloseste Google pentru a ierarhiza rezultatele, RankBrain este al treilea in ordinea importantei. Primele doua sunt continutul propriu zis al unei pagini (cuvintele) si link-urile. Ordinea acestora nu este insa precizata oficial de catre Google.

Care este rolul exact al RankBrain in ierarhizarea rezultatelor?

In momentul in care o persoana cauta un anumit cuvant pe Google, de regula i se afiseaza atat rezultatele care contin acel cuvant, dar si rezultate care contin diferite variante ale cuvantului sau chiar si sinonime. Rolul RankBrain-ului este sa ierarhizeze toate aceste rezultate, indiferent daca acestea contin cuvantul exact sau un sinonim, in functie de cel mai bun scor obtinut in urma calculelor algoritmului. In trecut, acest lucru nu era posibil, ci erau afisate doar rezultatele care contineau exact cuvantul respectiv, fara sinonime, fara forme de plural sau singular.

 

Pana nu demult, oamenii erau cei care introduceau manual liste de sinonime, baze de date si fise prin care algoritmii Google sa poata afisa cele mai bune rezultate. Dar aceasta este o munca titanica, deoarece zilnic sunt initiate peste trei miliarde de cautari. Asa ca RankBrain preia toata aceasta munca si devine pe zi ce trece tot mai bun. RankBrain preia interogarile de tip ,,long-tail”, le traduce si le interpreteaza astfel incat sa ofere cele mai bune rezultate.

Un exemplu concret despre cum functioneaza RankBrain

Sa spunem ca vreti sa preparati o reteta, insa nu aveti gramajul exact pentru un ingredient. Asa ca incercati sa cautati pe Google ,,cate lingurite de zahar incap intr-o cupa”. O cupa este o unitate de masura standardizata pentru fiecare tara. Cum ar fi la noi in tara o ceasca de cafea. Asa ca rezultatele pot fi diferite in functie de tara in care va aflati, mai exact de extensia paginii Google pe care o accesati. RankBrain o sa va arate rezultatele in functie de acest criteriu, nu doar un rezultat general.

Cum ,,invata” RankBrain sa afiseze cele mai bune rezultate?

RankBrain ,,invata” si devine tot mai bun cand este ,,offline”. El invata din parti ale unui istoric de cautare de exemplu, iar pe baza acelor cautari, face predictii si afiseaza rezultate. Cand rezultatele sunt cele corecte, cea mai noua versiune a RankBrain-ului este lansata. Iar acest lucru se intampla periodic.

In loc de concluzie…

Despre RankBrain nu se stiu foarte multe informatii oficiale, in afara de cele confirmate de Google. Insa, este clar ca aceasta tehnologie participa in mod activ la trecerea spre automatizarea completa a ierarhizarii rezultatelor afisate in urma unei cautari.

Comment (01)

  1. 24 iulie 2019

    Really informative, thanks for sharing this!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *