SEO vs SEM. Diferenţa dintre cele două metode de marketing online

Fie că ești antreprenor aflat la început de drum sau un om care își dorește o carieră în domeniul marketingului, acest articol îți va fi extrem de util. De-a lungul timpului sigur ai auzit de SEO (Search Engine Optimization) și SEM (Search Engine Marketing). Chiar dacă acești doi termeni sună similar, diferențele dintre ei sunt majore.

Dacă încă nu îți e clar ce înseamnă fiecare dintre ei, ce particularitati au, dar și ce îi deosebește, atunci citește acest articol până la final.

Ce este SEO?

SEO (Search Engine Optimization) reprezintă un proces prin care site-ului tău îi se realizează mai multe tipuri de modificări tehnice on-page, adică pe site și content marketing, dar și off page, adică pe alte site-uri web. Scopul întregului proces este de a-l aduce pe acesta printre primele rezultate organice afișate în Google.

O strategie SEO este gratuită, naturală sau organică.

Ce este SEM?

SEM (Search Engine Marketing), cunoscut în lumea digitală și sub denumirea de PPC ( pay-per-click) sau Google Ads, reprezintă o strategie de marketing digital care permite unui site să apară deasupra rezultatelor organice. Acestea se deosebesc având mențiunea de “Ad” sau “Anunț”. Spre deosebire de un proces SEO, SEM se plătește, fiecare click pe care îl oferă un utilizator având o altă valoare. Aceasta se stabilește în funcție de popularitatea și frecvența căutărilor cuvântului – cheie pe care aceștia îl introduc în Google Search.

Majoritatea specialiștilor consideră că SEO este un proces integrat a SEM, în sensul că SEO nu mai este considerat doar o activitate strict tehnică.

Diferențele dintre SEO și SEM

Rezultatele căutărilor

SEO – rezultatele căutărilor apar drept rezultate organice.

SEM – rezultatele sunt însoțite de mențiunea “AD” sau “Anunț”.

Vizibilitate

SEO – site-urile sunt vizibile pentru toți utilizatorii.

SEM – site-urile sunt vizibile în funcție de setările pe care le bifezi.

Preț

SEO – este gratuit 100%.

SEM – prețul se stabilește pentru fiecare click pe care îl oferă utilizatori.

Rezultatele

SEO – rezultatele se văd pe termen mediu și lung.

SEM – rezultatele sunt imediate.

CTR ( Click – through rate / Rata de click)

SEO – CTR-ul este crescut.

SEM – CTR-ul este scăzut..

Avantajele SEO comparativ cu SEM

Primul mare avantaj al Search Engine Optimization este reprezentat de faptul că este gratuit. De asemenea, o strategie de optimizare SEO este mai potrivită pentru o perioadă lungă de timp.

De asemenea, așa cum reiese din tabel, Google va afişa întotdeauna aceleași rezultate organice pentru utilizatorii dintr-o anumită regiune, în timp ce rezultatele plătite (Google Ads) pot varia, în funcție de bugetul stabilit, ad score și alte criterii care țin de SEM.